Tuesday, November 12, 2013

[ Engineer's Wife... Will Be? ]

With Allah's love
Assalamu'alykum my dear


Sebelum mula bergosipan, jom sama-sama sedekahkan al-Fatihah untuk insan-insan yang telah meninggalkan kita.
Dua pelajar SPM, adik Nur Syazwani Arifin dan adik Norsuwana Safawa
and some more.

Kematian tak menunggu kita, selagi ada masa, rebutlah peluang menyayangi mereka di sekeliling kita. Selagi ada peluang, bergegaslah kita mencari bekalan untuk dibawa bersama. Allah.. Allah.. Allah... Siapalah kita yang dapat melawan kuasa-Nya. Kun fa yakun.
Andai selama ni saya ada salah silap to you, my dear, mohon dimaafkan..

* * *

Petang tadi, berkesempatan menaiki bas untuk balik kolej dengan one of my friends. Berkebetulan hari ni she will be staying at my place. Naik bas dari PTSL, bas tu nanti sampai ke Fakulti Undang-undang (FUU). Memang banyak masa ada untuk kami berbual. On the way back, bas berhenti di Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina (FKAB). Entah macam mana, topik perbualan kami terus melencong towards: Jodoh. haha. How I always tried not to talk about this. -.-"

"Zizah, awak tak pernah aim budak kejut ke?"
". . . . . . . ."
Tergamam. Dalam hati terdetik, soalan apa ni? haha!
Mungkin sebab muka yang ditayangkan clearly confused, so sahabat tu ubah ayat dia.
"Tak pernah ke nak cari budak kejut untuk jodoh awak?"
". . . . . . ."
Terdiam. haha! Serious la, soalan-soalan ni saya tak pakar nak jawab. kih3. Then, automatically terkeluar jawapan ringkas: Tak. (senyum)

Persoalan tu hanya timbul sebab kami melalui kawasan kejuruteraan tu, then dia yang memang dah kenal rapat dengan family saya kaitkan situasi tu. Based on her, disebabkan family members saya majoritinya memang major in engineering (walaupun tak sama), so I'm quite qualified to find someone dari bidang tu jugak. Why? Because dah faham hidup dengan engineers. haha. I lost my words, you know. Hanya mampu mendengar.

Then, she started telling me a story, of someone she met. An engineer's wife. Her life, I would say is the same as my parents' but tentulah tak serupa tu banyak. But overall, ada la. Sama tapi tak serupa. And then, I said to her: "Actually, pernah dulu tekad, I'm not gonna marry an engineer. haha. Because I've seen a life with one, spent 20 years of my life with one, and some years with a-will-be engineers. Well, I guess that'll be enough la kot." My dear, not just my little family, this includes my cousins, pakcik-pakcik, and makcik-makcik. Gosh. haha.

Memilih? haha. Tentulah bukan sebab tu. Tapi, kalau ada pilihan, yang lainlah. Tapi kalau dah itu yang terbaik, agama dia no problem, serasi dengan kita, tak dak masalah. Okay, stop. That's not the point. Please, please, please.. Dah tak tahu nak lari ke mana. Pusing kiri, kanan, depan, belakang, haaaiiizzz. Topik ni jugak terselit. -.-"

Bila bercakap tentang ni, teringat anganan saya sebentar lepas sesak tengok kertas yang tak berapa nak faham tadi. "Aku keshian, keshian aku," bak kata Azali, anak si pakcik Lepat tu. Yep, saya kesian. Kesian sangat pada golongan wanita sekarang. Maksud saya, lepas tiadanya zaman kegemilangan Islam. Dalam kertas yang saya baca tapi tak berapa nak faham tadi, ada satu ayat bercakap tentang status isteri-isteri Rasulullah SAW, yang selama-lamanya bergelar Ummul Mukminin. Dan teringat sebuah kisah yang mana seorang Muslimah telah menjadi sebab pembukaan kota Ammuriah (Turki) kerana diperlekeh dan diganggu seorang warga Rom. Kisah ni, was told by Ibn al-Athir dalam penulisan dia. All arabic so try cari jugak, terjumpa certain posts yang told the same story. Link ni, saja letak sebagai bukti yang penulisan Ibn al-Athir ni certified. And ada terjumpa entry ni tadi masa searching. Hanya kerana seorang wanita, beribu-ribu bala tentera turun membela sampaikan tentera Rom berundur. And it ended with khalifah Mu'tasim tu sendiri datang, ketuk pintu Muslimah tu and tanya mana orang yang buli dia, then ada yang kata orang tu pulak jadi hamba sahaya Muslimah tu.

Kesian. Aku keshian, keshian aku. Sebab aku juga seorang wanita. Terdetik kat hati: Susah jadi wanita zaman sekarang ni. And, terdetik jugak satu benda yang dari dulu, cukup menyakitkan tiap kali mendengar kata-kata orang tua-tua: "Susah nak jaga anak perempuan, lagi senang jaga kambing sekandang." Saya tak ada anak, tapi saya tak setuju jugak dengan kenyataan ni. Memang la susah, tapi kan anak perempuan tu ada ayah, ada abang, ada adik lelaki, ada saudara lelaki, ada ustaz, ada ulamak, ada guru lelaki, ada polis lelaki, ada guard lelaki, ada pemimpin negara yang jugak lelaki. Kalau lah semua lelaki-lelaki ni dijaga, dididik, diasuh dengan baik, saya pasti, mudah untuk menjaga anak perempuan tadi. Saya yakin dan pasti! My dear, saya tahu awak boleh link kan sendiri perkaitan ni, so saya malas nak panjang lebar.

Okay, back to the point. Kesian. Memang susah jadi wanita. Kesian, hari-hari kena bomb. Kalau tak pihak lelaki, pihak wanita sendiri bomb wanita. Bomb ni, I mean, salah satunya, bila sebut tentang aurat. Fuh. Pom pang pom pang, semua salahkan wanita. Pastu jap lagi ada jugak kaum yang tak puas hati, bomb balik aurat lelaki pulak. Kadang kita ni pun termasuk jugak golongan tu, sebab sakit hati sangat. Cakap kemain, yang tak ada adab tu lagilah. Bermacam kata makian dibaginya. Aduh. Kesian. Memang, tak salah pun cuba nak tegur, tazkirah segala benda tapi berpadalah. Kalau memang dah sampai tahap jahil murakkab tu, degil sampai guna axion pun tak lepaih, tak leh kata apalah. Doa ja lah bagi dapat hidayah. Tapi ni dah elok-elok kawan tu baru mula kenal nak tutup aurat, tak pun baru belajar pakai niqab, ada pulak yang bising itu tak kena, ini tak kena. Aduh, kesian. Tu tak masuk lagi persepsi masyarakat towards wanita ikut golongan masing-masing. Fuh. Nak habaq tang ni memang tak larat type lah. Kadang penat dah nak dengar. Kesian kat orang yang tak tahu apa, yang innocent, tetiba termasuk sekali golongan yang tak berapa nak sedap dengar. 

Aku keshian, wanita dah la lemah (entry ni mungkin ada hurai sikit lemah tu), pastu selalu pulak kena mentally torture. Keshian. Satu dunia arif dah, wanita lebih emosi dari akal. Dah banyak kajian tunjuk, saintifik pun ada, kajian psikologi pun ada, kajian agama pun ada. Bukan setakat tak dididik dengan baik, in fact kena jugak cucuk dengan media-media especially dari golongan orang bisnes ni. Keshian. Kami memang lemah dengan shopping, sales, semua ni. Datang pulak macam-macam fesyen, gaya, trend. Peh. Sedangkan orang lelaki pun dah mula bergaya lebih dari wanita. *sigh* Aku keshian, keshian aku.

And then, wanita sekarang memang tak dapat lari dari keluar rumah. We too go out to socialize. Kami keluar ke kampus, ke ofis, ke pejabat pos, ke market, ke stesen bas, ke lapangan terbang, ke negara asing, ke pasar malam, ke padang sasar, balik kampung, sapu laman rumah, tengok kebun, reban ayam, melancong, outstation, you name it. And not to forget, laman sosial kita ni haa. Kecuali ke kawasan larangan and only for males la kan. Tak dapat tidak, it is a normal life for us. Melainkan memang dari awal pagi sampai malam, dari Isnin sampai Ahad, yang setelkan hal-hal luar rumah orang lelaki. Wanita? Just duduk dalam rumah, and kalau nak menyembang, just give a call and gayut lama-lama, then kemas-kemas rumah, masak-masak, that's all. Naahh. Tak relevan dah kehidupan tu. Nak pulak dengan hal yang nonsense yang semua orang dah taw apa dah jadi dengan negaraku tercinta sekarang ni. Hmmm.

Serious, susah jadi wanita. Keselamatan tu dah memang tak terjamin. Dah tak ada orang yang macam Khalifah al-Mu'tasim and bala tentera dia. Dah tak ada orang yang macam Saidina Umar. Tiba-tiba, rasa sebak. Biarlah tak dapat rasai luasnya internet, biarlah tak dapat rasai asyiknya drama, biarlah tak dapat rasai canggihnya gajet. Kalau dapat tukar, teringin rasanya tukar dengan kehidupan zaman khalifah dulu. Untung wanita-wanita tu. Sangat-sangat beruntung sebab ramai yang datang untuk lindungi dia, semata-mata kerana dia bergelar seorang wanita Islam. Tu baru satu kisah yang dirakamkan dalam buku sejarah. Teringin rasanya nak dengar banyak lagi kisah dari wanita-wanita zaman tu. Tentulah lagi banyak keistimewaan bagi mereka. Lagi tinggi nilainya seorang wanita dari permata di zaman tu. Seperti sama nilainya sebuah negara. Allah.. Allah.. Allah... 

Mungkin entry dari Dr. MAZA ni boleh dikaitkan sikit. Wanita zaman tu pun keluar rumah atas urusan masing-masing. But then, masih dihormati dirinya sebagai wanita. Mungkin dari sudut ni, aurat tu boleh jadi salah satu sebab kenapa wanita tak dihormati zaman ni. Tapi, fikir balik, zaman Rasulullah SAW dan khalifah  dan selepasnya tak mungkin semua wanita tertutup auratnya dengan sempurna? Sebab ada juga golongan yang bukan orang Islam. Habis tu, takkan double standard pulak? Muslimah saja yang dihormati, wanita kafir buat tak reti? I don't think so. Satu benda yang sangat tak logik dek akal. Kalau macam tu, tell me why Rasulullah SAW berbudi dengan wanita kafir yang saban hari letakkan duri-duri, sampah, najis kat laluan Rasulullah SAW? Like I said earlier, segalanya bermula dengan seorang yang bergelar lelaki. Sejauh-jauh manapun tersasar seorang wanita tu, silapnya kalau tak jatuh pada zauj, akan jatuh pada ayahnya. Atau jua abang dan adik lelakinya. Atau jua saudara lelakinya. Atau secara totalnya, jatuh pada si pemimpin komuniti tersebut.

Satu lagi, ni out of topic sikit. Kematian yang terlalu banyak sejak kebelakangan ni. Seriously, rasa macam dah hidup dalam bandar Batman, Gotham City. Bila dengar berita about the death of pegawai JAIP tu, terus terbayang ni. Pengaruh media sangat kan? Tapi ni bukan media sangat dah, dah reality dah sekarang ni. Dulu boleh la, dalam tv ja kita tengok orang tembak-tembak suka hati. Sekarang, duduk dalam rumah pun tak tentu lagi selamatnya tu. Hmm ~~

Wallahu a'lam.. Sejauh mana kita, selama mana kita akan hidup macam ni, hanya Allah yang tahu. Kalau orang Barat tu, dah lama depa inginkan hero untuk selamatkan masyarakat depa. Sampaikan kita pulak yang mengagung-agungkan hero depa tanpa kita sedari. Tanya saja diri kita dan sahabat handai kita, satu-satu disebut dengan lancar: Thor, Loki, Hercules, Superman, Batman, Power Rangers, Sailor Moon, Wonder Woman, Black Widow, and so much more! Imagine that, my dear. Betapa depa sangat perlukan a hero untuk selamatkan kapal depa yang dah nak karam tu. Kita tanya balik, hero kita siapa? Yang bakal sebut Rasulullah SAW pun sekarang ni, mungkin dah tak banyak. Nabi Musa AS? He's a hero too. Nabi Sulaiman AS? Sahabat-sahabat Rasulullah SAW? Khalifah-khalifah like khalifah al-Mu'tasim tadi? Ulama-ulama yang sekarang sedang berusaha menegakkan Islam sebagai the only way untuk selamatkan ummah sekarang? Siapa mereka bagi kita? Kita dah ada lagi ramai hero dari orang Barat, tambah lagi dengan yang sedang berjihad selamatkan negara depa, yang dah memimpin dah pun, tiba-tiba dipenjara. Bukankah tu hero jugak yang sedang berjuang?

Ya, memang sebak and envy dengan wanita-wanita yang hidup zaman kegemilangan Islam dulu. Tapi bukan bermakna I can just abandon my life here. Hanya mampu berharap pada Allah, Dia yang Maha Berkuasa. Moga dapat berpeluang hidup at least, merasai a little bit macam depa pun cukup bersyukur.

Mohon, yang membaca, those who are reading this, let's recite our du'a for all women in the world, may Allah protect us. May Allah protect all of us. May Allah give each of us the chance to live in a life that women are no longer the slave of the world. Save us, ya Rabb. Save our sisters, ya Rahman (the Compassionate). Please, save our mothers, ya Rahim (the Most Merciful). Rasulullah SAW said majority in hell will be women, but ya Muhaimin (Giver of Protection), please protect us from naar. Ya Ghaffar (Most Forgiving), ya 'Aliim (the All Knowing), ya Fattaah (Remover of Difficulties), ya Mu'iz (Giver of Honour). Ameen.




I wish, and I pray
Cleo
~ Creating Ideas, Developing Words ~

Sunday, November 3, 2013

[ Sayang, Nape Poyo? ]

*naseb baek la blog ni memang for private use. so tak kesah lah yg baca nak rasa apa. yg penting kalo tak dak kaitan jgn terasa sgt okeh. tapi kalo terasa, amek iktibar, jangan buat kat org yg kita sayang*

peh peh PEEEEEHHHHHH

bengkek je dpt kawan yg poyo.. hahahaha! mungkin jugak disebabkan kitaran tido tak stabil, jadi a lil bit cranky.. semua serba tak kena, semua ada ja yg nak kena.. tapi.... hisy serious yg paling tak tahan, poyo btul.. awak lari dr sy ke? hohoooohoooooiiii kalo need a break cakap depan-depan der.. bukan main lari-lari, cilot cak pulak.. buat gitu lagi sakit ati bila nanti awak tetiba muncul blek, hoping to be like we used to be.. ceh.. kalo berdepan, tak de la org rasa terhina sangat weh.. at least org boleh la nak husnuzhan dr awal.. sebab tak mungkin laa org yg confront to tell what they need tu org yg negatif dgn kita ka, apa ka.. at least, itu pandangan peribadi sy la kan.. ni, haaa kan tak pasal, poyo kena kat hang.. ehh awak.. eeeehhh dia ni.. pok sekali, dr poyo payung jadinya kang.. haaaiiizzzzz

pape je lah awak.. org tegur, ramah tamah ngan awak pun jadi masalah, sekian lah.. dulu dah penah luah kat org lain, tapi memandangkan awak orang lain, jadi sy luah balik.. luah je, tak muntah.. sy tak perlukan org yg selalu negatif sama ada dgn sy atau sekeliling sy, sebab sy hanya selesa hidup dgn positivity or acts ke arah itu.. jadi, sekarang dsebabkan act awak, sy telah hidup negatively.. hmmm sooo, eh kalo setahun dua sy tak contact awak dah tu, paham-paham je lah ye.. tu basic je tu.. hihi

*cuba utk tak jadi BOB tapi rasa macam dah tergolong....kah?* ^_^v


- Cleo -

posted from Bloggeroid

Saturday, September 7, 2013

[ Start Over, Shall We? ]

With Allah's love
Assalamu'alykum my dear


My dear, dear darling. How are you? I'm so sorry for being in silence for a month. It's been.. a chaos shall I say. haha. Anyway, I'm so glad that I have the chance right here, right now to meet you. Well, let's see... There's a new thing I've been doing.. using this symbol: #.

#perjalanankegagalan

I've been using it lately, as a reminder of my stupidity. The ultimate foolishness I did at "that" time was that I gave up. And never try to make it right once more. Oh how I hate it, hate it so much but that's what I'd done till the very last moment. Well... at first it's just for that particular time but then, I guess, why not just use it for anything, whenever I did wrong or imperfect or just becoming a foolish what-so-ever. As a reminder, I shall never ever give up again. Never. Kinda cool thing, I guess. Besides, I love that quotation. Perjalanan kegagalan. A thousand meaning can come out from those words, right darling? ^^

Well, it's good I think. To make sure I always know, I am stupid, I am a foolish, I made mistakes, I hurt people, and more more more that leads to I am a failure. Well at least I know what I did and can think about it, and try to.. well, find a way not to do the same foolishness twice. I hope. I do want to avoid it. Stupidity really hurts people around me. And that's not good. I'll have to deal with it in the Hereafter. Such a burden it can be, right dear? *sigh*

Well, whatever it is, life must go on. And right now, I can't wait to go back to campus and start my writing again! InsyaAllah. I can feel the passion, the eager inside that long for my fingertips typing, jotting notes, those colourful sticky notes, the books.. the books around me! And those moments of my mind busy thinking and thniking and circulating facts, finding clues, learning the way people think, the history, the researches. Oh gosh! How splendid! ^^

My dear, to think about that, it reminds me the first inspiration of all these researches I've been longing to. Its all start with a song from Aladdin, an animated film from Disney: A Whole New World. Come, have a look at the lyrics, dear. You know, back then when there's so hard to have internet, I listened to this song thousands times just to copy the lyrics. And it was definitely not an easy task because I'm not good in English, yet. :p
***
I can show you the world
Shining, shimmering, splendid
Tell me, princess, now when did
You last let your heart decide?

I can open your eyes
Take you wonder by wonder
Over, sideways and under
On a magic carpet ride

A whole new world
A new fantastic point of view
No one to tell us no
Or where to go
Or say we're only dreaming

A whole new world
A dazzling place I never knew
But when I'm way up here
It's crystal clear
That now I'm in a whole new world with you
Now I'm in a whole new world with you

Unbelievable sights
Indescribable feeling
Soaring, tumbling, freewheeling
Through an endless diamond sky

A whole new world
Don't you dare close your eyes
A hundred thousand things to see
Hold your breath - it gets better
I'm like a shooting star
I've come so far
I can't go back to where I used to be

A whole new world
Every turn a surprise
With new horizons to pursue
Every moment red-letter
I'll chase them anywhere
There's time to spare
Let me share this whole new world with you

A whole new world
That's where we'll be
A thrilling chase
A wondrous place
For you and me

More lyrics:http://www.lyricsmode.com/lyrics/a/aladdin/
***

From this song, and of course a trigger from a reading about Freemason and Illuminati, I started to ponder. It's not just lyrics, it includes the characters, characteristics and the plot, storyline, and much more that keep me thinking: it's weird how a country of Islam having people who denies the teaching of Islam. That's what I thought when I was a girl because at that time, my perception: Arabs are Muslim and living in Islamic country, just like those time when people used to believe: Malays are Muslims. It's kinda complicated to elaborate it now but I'm sure to share it later on, okay? InsyaAllah.. right now, I just wanna cherish my spirit that burning like fire. O Allah, if I still have much time before my death, I wish I can finish my research and help those people out there to realize what they'd been missing out and causing our children astray from Your path. O Allah, I know I'm not one of the pious, but the least I can do for Your religion is to help my grandchildren growing up become one of those who will never be away from You. Ameen.


Keep failing but never give up
Even with broken wings, fly with dignity



Burnin fyre
Cleo
~ Creating Ideas, Developing Words ~