Monday, January 31, 2011

[ Ntah Hape-hape Ntah ]

With Allah's love
Assalamu'alykum to my dear


Hari ni, sangat lah sejuk kat sini walaupun dah tengah hari dah ni. Nak gi lunch pun dah tepat timing dah. Tapi tetiba hati ngan jantung ni panas lak. Termasuklah muka nih. Hangat hati di hari yang amat sempurna untuk buat kerja ni. Nyesal bukak facebook awal-awal tapi tak jugak. hehe. Whatever.

Yang pasti, sangat hangat hati pada sorang manusia, hamba Allah ni. Okay, fine, kira bagus la dia menegur, thanx la, tapi ayam tol. (dah mula dah..boleh stop membaca kalo terasa tak mau turut tereffect, okay?) Ntah hape-hape ntah. Bongek pon ada, pinggan mangkuk pon ada sama.

Bongok tak bongok manusia tu, orang da cukup baek dah, tak marah-marah "kawan" si manusia tu. Orang tulis baek2 kot, elok2 punya. Kalo ikut hati, mau cursing jugak kat wall mamat tu. Sebab? Mesti dear pening kan? okay, slowly kay.

First of all, mamat tu. Haaiizzz..... haku memang hangin ngan dia lama dah okay. Tahan ja sebab cakap kat hati, sabar, biar dia jalankan tugas dia dulu. Tegur sikit-sikit, jangan sampai dia terbantut terus nak buat kerja. Wey, orang dah cukup banyak tahan tau dak. Mamat tu bukan amek pusing pun, bukan takat orang sorang bengang kat dia, or maybe bukan dia tapi perangai dia, I'm not alone in this. MT ngan coach kami pun hangin jugak ngan cara kerja dia okay. Hari tu memang niat tak mau dah ungkit sal TS3 ni, tapi peristiwa tadi tu memang. Haaiiizzz.... Bapak, tak sedar diri langsung. Dah agak dah, tu memang geng dia. Dok becking sangat, cam ***** gi. Boooo ~

Okay, kat situ memang dah nampak api tu tak pernah padam, kan? kan? Okay. So, I dah tekad memang tak mau kipas bara yang dok ada, biaq la lama-lama nanti terpadam sendiri. Tetiba tadi, ada satu wakil sekolah tu menyampuk hal lama. Haaaiiizzz... Bajet nak mendidik la kan. Okay, fine. Cuma yang bagi haku hangin tu, dia fire tak tau hujung pangkal cerita. Bak kata orang, saja ja cari gaduh. Tak paham haku.

Klik je kalo nak baca betol2.
Okay, ni memang lama dah komen ni. Wey, kalo ikutkan, tu kira bersyukur dia ku komen punya baik dan bersopan camtu. Kalo program-program lain, jangan harap la weh. Nak senyum kat orang yang buat perangai and buat salah pon haku meluat yang amat. Dia punya salah, dia punya hal, dia punya sebab, orang lain yang kena tanggung padahal MT semua dah peringat, bagi macam-macam dah nak bagi dia beringat sama, tu TANGGUNGJAWAB dia weh. Habis, bagus sangat ke kalo utamakan dosa daripada kewajipan? You belajar agama kan, malah you belajar lagi mendalam dari I kan? Kaji al-Quran dan Sunnah. Belajar dulu pun bukan kat sekolah yang lopek, kat sekolah yang semua orang respect la konon, terbaik antara sekolah agama. (Belah, haku tak pernah membezakan taraf sekolah cam masyarakat tu. Yang beza ATTITUDE PELAJAR tu sendiri.)

Lepas komen tu, lama jugak haku nak tunggu report dari dia. In fact, he was the last one to submit his report to me. Hangin tak hangin nya ku masa tu? BANYAK ALASAN KAMU! ORANG DAH BAGI TAU CEMANA CARA SENANG NAK SUBMIT, TU PON TERHEGEH-HEGEH, TAK RETI-RETI NAK HANTAR KE?! AMBOI, BUSY TARA MANA SANGAT SAMPAI TAK BOLEH NAK SINGGAH LANGSUNG FOYER KTHO TU HAH? APA, KAJAI NGAN KTHO TU MACAM KKM NGAN ZA'BA KA?!

Haaaiizzz.... Aku diam ja. Diam. Sebab aku tau, segala yang keluaq dari mulut ni memang bakal kena tepat setempek kat dahi tu. Tajam, in fact boleh membakar sampai ke tua. Benci tu toksah dok cakap. Kawan-kawan sekolah yang dulu kena pun sampai sekarang hingat lagi. Dengan you? Apa ada hal? Ada aku kesah? Bongek!

Okay, okay. Seems like ni dah lari dari tajuk ni. Enough. Aku tak mau state any further comment. Bagi yang berkenaan, belajar lah. Kalau setakat kerja mudah tu you tak dapat nak handle, cemana nanti bila you nak handle segala hal dunia yang memang real and kaw-kaw punya. Aku tau, hang pun macam aku jugak, ego tinggi. Bukan aku nak suro hang jadi cam aku, tapi aku nasihatkan, ego tak baik untuk "kesihatan".

Hah. Dah. Second point yang membuatkan hangin ini datang di kala hari yang amat tenteram ni:
Bila manusia tu datang buat hal. Bongek ke hape. Aku tak kacau idop dia weh. Bapak ar.. (er..kesian bapak..asyek kena ja..sori r..)

Klik ja, baca betul2. Nanti jangan ada plak yang serbu tak pakai helmet.
Haaa... Dah baca kan? Haku sangat tak paham ngan mamat ni. Ade aku kaco idop dia? Sengal la. Wey, bongek! Habeh tu, apa fungsi facebook hah? Guna saja2, bazir masa, tak ke tu amalan syaitan? You pun seangkatan ngan mamat ni kan? So you patot tau kot, lebih mendalam hal-hal ni. Dah banyak fatwa keluar sal ni, takkan you buta tuli sangat. Kata sekolah (konon la), tapi apesal la you sendiri tak ada info yang lebih dari orang lain? Musykil weh.

Alasan tak bleh blah langsung. Habeh tu, yang tuan punya wall ni, kacau hidup aku ngan bebanan kerja-kerja yang dia tinggal terbengkalai tu apa cerita bro? Kacau hidup aku ngan akibat PERBUATAN dia tu kat aku apa cerita? Effect hidup aku kot. Dia boleh la lani, hidup senang lenang, lepas semua kat aku. Bijak betul, aku rasa memang boleh jadi kes bunuh kalo aku tak belajar agama dulu. Tak mau aku kena hukum bunuh balik sebab aku bunuh dia. Tak berbaloi langsung. Perlu ka aku korban hidop aku demi orang camtu? Peerrgh... Pi **** la. (lama tak guna perkataan ni)

Bapak. Tu kira bersopan tu, aku mintak TOLONG kat mamat tu. Tak de pon aku state kat situ arahan aku. Pergh... Wey, manusia. Ni, kalo aku nak bagi arahan, bukan macam tu ayat yang aku guna. Lembut sangat. Dengan orang macam mamat tu, tak dak guna berlembut, mintak tolong segala. Bukti? Tu, dah ada bukti. Yang aku sebut tadi tu. Ko tak puas hati lagi ke manusia? DAH TERBUKTI LA WEH.

Kalo ikutkan masa tu, aku nak ja bagi arahan kaw-kaw kat wall tu. Tapi aku pikir, lebih baik jaga adat, sopan bila nak post kat wall orang, tak kira sehangat mana pon hati aku time tu. Bongek ke hape?! Aku tengok orang laen tak dak la nak manners sampai cam tu. Bila dah bengang, depa maki terus kat wall kawan tu. You la....aaiiisyy.....aku rasa nak cepuk2 je you. Sumbat bagi melekap sekali kat otak tu.

Nak kata hangin, memang SANGAT hanging masa baca komen tu. Mamat ni pe hal?? Tapi tak apa, cool girl. Dia cuma nak tegur. Yang lebih-lebih tu, aku dah serah kat dia, duduk dulu diam-diam, risik dulu maklumat kat mamat tu, situasi masa komen2 tu berlaku.

Sekali dia balas cenggitu weh! Ayam tol. Lu pe hal la bro? Nampak sangat lu memang nak cari gadoh, bukan nak menegur or anything positive. Ni pandangan aku, and kalo you tak percaya sangat, bukan aku sorang yang cakap camni. CARA YOU TU TAK BETOL, BONGEK! CARA YOU TU, CLEAR SANGAT MEMANG NAK CARI GADOH, BONGEK! Pergh..... Nak lawan cakap pon ngan aku.

Baca ni. Jangan skip pulak. Malas aku nak cerita balik banyak kali.
Okay, masa reply ni, memang dah agak cool sikit sebab pikir, udah2 le tu. Tak payah la nak cari gadoh ngan orang camni. MANUSIA JENIS TAK PAHAM BAHASA DIA NI. So, I pun tulis, thanx. Ye la, thanx la, dia tegur kalo dah memang WUJUD JUGAK MANUSIA macam dia tu. SEBONGEK dia tu. Hape la b*h*** sangat aku pun tak paham. Mende la mamat ni. Esok-esok, aku kesian kat isteri dia ja. Jenuh nak bercakap ngan orang camni, seumur hidup pulak tu. Ya Allah, hindarilah aku dari manusia sebegini.

Bila baca komen mamat tu, yang last, lam hati aku ni ja:
TAK PAYAH NAK COVER LA BRO. BELAH BOLEH TAK? MEMALUKAN KAUM YOU, MEMALUKAN UMAT YOU, MEMALUKAN RAKAN-RAKAN SEANGKATAN YOU TERMASUK MAMAT YANG KU HANGAT HATI TU. NAMPAK SANGAT YOU ALL MEMANG ADA PENYAKIT TU TURUN TEMURUN, LAM GENETIK YOU ALL.
Cuma malas nak type kat situ ja. Biar je lah. Manusia tu memang bongek. Kalo dah bongek tu, sombong pulak tu, udah le. Gi main jejauh la. You are not welcome here dari dulu, sekarang dan selamanya. Blueerrkkkk ~

Adoi. Tengok haa... Dari semalam memang dah target nak update blog ngan cerita lain, tak pasai la cerita ni jadi topik hangat pulak. Haaaiiizzz....
Sorry la dear, you pun kenal I cemana kan? Law tak berleter kat sini, tak tenteram hati I nak sambung kerja ni. Esok nak submit. Aigoo...

Okay, okay. Gi dulu. Tata. Assalamua'lykum ~

P/s: Bagi mereka yang baca, sila jangan serap aura negatif ni ke dalam kehidupan you all hari ni, esok, dan selamanya kay ;)


Hushing away
Cleo
~ Creating Ideas, Developing Words ~

3 comments:

Unknown said...

lupa plak nak type ni td. Moral of the story:

1. Bila org dah bagi amanah, buat sungguh2, jalan kan tanggungjawab tu sehabis baik. Tak menimbulkan kemarahan orang lain, tak jugak tambah dosa atas bahu kamu.

2. Len kali, jangan melulu buat sesuatu. Duduk, diam, fikir masak2 sebelum buat sesuatu. Dah terlajak, memang tak boleh patah balik bila dah terlanggar manusia. Got it?

hana_aniz said...

lepas reply sms jijah, kita tros on fb. perkara pertama yg kita nmpk, psl komen tu. pehhhhh... tros aku menyirap weh!! bajet bagos giler budak yg backing owner fb tu. panas panas. nk je aku komen situ skali. tp aku tau. api yg marak, jgn disimbah minyak lg. nk je bgtau psl si owner kt fb tu. tp yg backing tu bajet kata kenal sgt dgn si owner tu. konon 1 kampung. piraaahhhh!! ntah2 ko tu pun 2x5 je dgn si owner tu.

huh. bengang bengang. bertambah bengang dgn si owner yg pengecut tu. menikus je bila si kwn dah backing.

aku yg bajet x mo pk psl ts3 ni, tros rasa.. jom wat post mortem smula!!


ok. da cool. hahaha.

jijah kalo rasa komen kita ni cm harsh. delete la. tak nak menaikkan marah org lain plak. adehhh..

sori. aku teremo skali. huhu

moral of story yg jijah bg tu, kita sgt sokong.

Unknown said...

niza, xap..aizh x delete komen org..bg smua org tau lam dunia ni ad mcm2 jenis pemikiran..x ap eh niza? lg pun sap la sgt yg bca blog ni..haha =P

n sal komen tu..hmm...memg cari pasal tol mamat tu..dia tak tau ap2, pandai2 ja..haiizz....

cool, cool... biaq pi kat depa tu.. yg pasti, mesti ramai lagi yg seangkatan ngan kita turut bengang n gelak sinis kt depa tu..bt malu muka ja...adei...